Általános iskola

Az általános iskolában 1-8 évfolyamon különböző, egységes pedagógiai rendszert képező tevékenységrendszerben történik a fejlesztés, nevelés, oktatás.

Iskolánk pedagógiai programjának tartalmát a központi jogszabályok, a fenntartó rendelkezései és az iskolahasználók igényei határozzák meg.

Pedagógiai programunk olyan cél-, feladat és tevékenységrendszerre épül, amely biztosítja tanítványainknak, hogy minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket.

Nevelő és oktató munkánk csak akkor lehet eredményes, ha az iskola teret ad a színes, sokoldalú iskolai életnek, a tanulásnak, a játéknak, a munkának; ha fejleszti a tanulók önismeretét, együttműködési készségét, akaratát; ha hozzájárul életmódjuk, motívumaik, szokásaik, az értékekkel történő azonosulásuk fokozatos kialakításához, meggyökereztetéséhez.

A társadalom, a pedagógusok és a szülők célja azonos: gyermekeinkből művelt, képzett, az életben boldogulni tudó, becsületes és szorgalmas embereket szeretnénk nevelni. Ez kulturált, esztétikus, megfelelően felszerelt iskolát, a tanítványokat szerető, megértő pedagógusokat és a velük partnerként együttműködő szülőket feltételez.

Iskolánk nevelőtestülete olyan pedagógiai program alapján kíván dolgozni, amely biztosítja a fentieket az itt tanuló gyermekek számára.

Intézményünk ellátási területe a sajátos nevelési igényű populáció széles körét érinti, eltérő ellátási formák alkalmazásával.

Közös vonás – az ellátás vonatkozásában -, hogy nevelési, oktatási tevékenységünket az egyes típusok és azon belül egyes tanulók sajátosságaihoz – pedagógiai, pszichológiai jellemzőikhez, sajátos tanulási jellemzőikhez, életkorukhoz – igazítjuk.

 

Az iskoláskorú sajátos nevelési igényű tanulóink típusonkénti megoszlása:

  • tanulásban akadályozott tanulók, akiknél a nevelés, oktatás folyamataiban kiemelten figyelembe vesszük:
    • a sérült vagy fejletlen pszichikus funkciókat,
    • az eltérő pszichikus funkciók egyéni változatosságát,
    • a fejlődés eltérő ütemét és dinamikáját,
    • a fejlesztés tanulónként is eltérő várható eredményeit

 

  • értelmileg akadályozott tanulók, akiknél figyelembe vesszük:
    • az értelmi, a testi és érzelmi fejlődés megváltozását,
    • sajátos tanulási képességeket,
    • egyéni szükségleteket,
    • a felnőttkori élet behatárolt lehetőségeit

 

  • autizmussal élő tanulók, akiknél az autizmus neurokognitív fejlődési zavar, ahol az idegrendszer atipikus fejlődési pályája eredményeképpen atipikus központi idegrendszeri szerveződés, sajátos kognitív képességmintázat, ennek következtében bizonyos területeken atipikus viselkedésmintázat alakul ki. Az állapot mélyen áthatja a személy életminőségét és szociális kapcsolatrendszerét, ezért is nevezik pervazív (átható) fejlődési zavarnak. A viselkedés három területén tapasztalhatunk minőségileg eltérő fejlődést:
    1. A reciprok kommunikációban
    2. A kölcsönös szociális interakciókban
    3. A rugalmas viselkedésszervezésben és gondolkodásban

 

  • A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének rendellenességével küzdő tanulók, akiknek az iskolai nevelés, oktatás, fejlesztés szempontjából tipikus jellemzőik, melyek a többségi integrációban való haladást nem teszik lehetővé:

 

    • az alapvető eszköztudás elsajátításának és képességének deficitje és/vagy
    • következményes magatartás zavarok,
    • intelligenciaszintnek ellentmondó teljesítménybeli elmaradások, teljesítményszóródás

 

Módszereinkben, eljárásainkban az elfogadó, ugyanakkor következetesen határozott bánásmód elvét alkalmazzuk.

 

Nevelő-oktató munkánk középpontjában tanítványaink tudásának, képességeinek, egész személyiségének fejlődése, fejlesztése áll.

Célunk az, hogy meglássuk, megláttassuk és továbbfejlesszük minden gyermekben személyiségének saját értékeit.

 

Hitvallásként:

„Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk.

Hozzá kell segítenünk, hogy a saját ítélő erejét, a saját felfogóképességét használja.

Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. (…)

A mi vélekedéseink és meggyőződéseink csak a mi

számunkra érvényesek.

Az ifjúság elé tárjuk őket, hogy azt mondjuk: így látjuk mi a világot.

Nézzétek meg most már ti is, milyennek mutatja magát nektek.

Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk.

Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben.

Azt vegyék észre a felnövekvők, hogy mi keresők

vagyunk, és őket is a keresők útjára kell vezetnünk.” 

/Rudolf Steiner/

                                         

Esély Pedagógiai Központ Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

Cím: 5600, Békéscsaba, Vandháti út 3.
Telefon: 66/325-853 | e-mail: bcs.eselypedagogia@gmail.com
Om azonosító: 028452

 

  Copyright © 2022-2024. Esély Pedagógiai Központ EGYMI